کتاب #اسرار_آل_محمد نوشته سلیم بن قیس
در ادبيات سياسى، كلامى تاريخى نهضت اسلام، كتاب سليم به معناى فنّى و دقيق كلمه، از متون دست اوّل تاريخ «1» است؛ روايتى رئال ، مراسله اى و كاملا صادقانه و بی طرفانه از متن و بطن حادثه است كه راوى آن بنا به مسئوليت عقيدتى خود، رويدادى را گزارش كرده كه خود آن را ديده و يا از شاهدان و دست اندركاران حادثه شنيده است.
ويژگى برتر و ممتاز روايت او، انتقال روح و حقيقت الهى- انسانى نهضت و واقعيّت و ماهيت شيطانى حادثه در اندام تاريخ اسلام «4» است، يعنى حصول آگاهى و دريافت حقيقت و واقعيت و هشدار حادثه و خطرى مكرّر در سرشت و سرنوشت نهضتهاى تاريخى اسلام. از اين رو است كه كتاب سليم حكايت ديروز و امروز و فرداى ما است ودقيقا به همين دليل هماره در تاريخ حاكم بايكوت و ممنوع شده و مهجور مانده و همچنان ناشناخته است.
كتاب سليم حكايت نهضتى است كه در برهوت تاريخ از بلنداى حرا آغاز شد و در بستر خويش ايدهآلهاى تاريخى انسان را نهفته داشت كه ناگهان در آغاز شكوفائى و جوانى، دچار حادثه شد، استحاله گرديد و همچنان در تاريخ ماند؛ هيولايى هول آور، چون پوستينى وارونه بر اندام خليفگان و خواجگان و شاهان و شاهكان هر عصر و نسل دست به دست گرديد.
كتاب سليم مىگويد كه در اين نهضت، نخبگان فرصت طلب و شيفتگان قدرت، اين مظاهر تزوير و فريب خلق كه از آغاز به طمع قدرت به صف نهضت پيوسته بودند، با قصد و نيّت قبلى، در پى يك كودتا بر آن غالب آمدند و بدينسان اضداد نهضت و اوباش و سفلگان به روى آمدند و صاحبان و وارثان و ياران و فرزندان راستين نهضت بايكوت، مطرود و مقتول شدند.
كتاب سليم مىگويد كه غصب به تمامى معناى كلمه در موجّهترين و مقدّسترين شكل ممكن خود را نشان داد و شكوفههاى ايمان و آرمان و اميد امّتى در آتش كودتا سوخت و بر خاكستر سرد و سياه آن علفهاى هرز روئيد و چراگاه حراميان و اوباش گرديد و بدينسان ادبار و ارتداد و اعتزال سياسى، كلامى، اخلاقى امّت آغاز شد و نفرت و نكبت جانشين حسرت گرديد.
كتاب سليم مىگويد كه امّت آنچنان دچار فلج انديشه و خود باخته و فريفته مظاهر تزوير گرديد و آن چنان از دوستى گوسالگان سامرى لبريز شد كه در برابر چشمش صاحبان و وارثان و فرزندان نهضت قربانى شدند و او سلام و صلوات مىفرستاد و با غاصبان و قاتلان و كودتاچيان و حراميان همدست بود. تا كه در سايه حماقت و جهالت و سكوت و سازش و كرنش او، بنيان رژيمى پليد و سياه هشته شد كه تاريخ را به تباهى كشيد و شب يلداى انسان را رقم زد.
كتاب سليم روايت گذشته و منفرد و بريده از زمان حال نيست كه در اقصاى تاريخ يقه يك يا چند نفر را بگيرد و اذهان را از حالشان به گذشته دور بكشاند، روايت #سليم روايت فرقهاى و كلامى نيست كه در قاموس جنگ فرقهها بگنجد و در بايگانى تاريخ رسمى به كار تحقيق آيد، روايت سليم روايتى است جاندار و محسوس و ملموس كه تمام تاريخ اسلام را در بر مىگيرد. بنا بر اين بر خلاف دريافت وحدتيان روشنفكر، كتاب سليم كلوخ انداز تفرقه و تجزيه امت نيست تا صفى را آشفته سازد و جبههاى متحد را پراكنده كند، و نيز بر خلاف پندار ولايتيان مقدّس و محزون و پرهيزكار و عارى از حضور در زمان و تاريخ، كتاب سليم روايتى ملودرام و تراژيك و يا مرثيهاى در رثاى گذشته نيست، چرا كه در اين كتاب سخن از هماره شكستن پهلوى فاطمه است و هماره به بند كشيدن على و هماره به آتش كشيدن كانون توحيد (خانه فاطمه و على)، كه در پى هر نهضتى و برخاستن هر غارتى و غصبى و ارتداد و سبّ و لعن و نفرت و نكبتى پهلوى فاطمه و فرق على و قلب حسن و حلقوم حسين شكسته و شكافته و پاره پاره و بريده مىشود كه سخن از مذهب فاطمه و على و حسين است و حضور هماره آنان در نهضتهاى تاريخى اسلام.
________________________________________
هلالى، #سليم_بن_قيس - افتخار زاده، محمود رضا، #تاريخ_سياسى_صدر_اسلام (ترجمه كتاب سليم)، 1جلد، انتشارات رسالت قلم - تهران، چاپ: اول، 1377ش.